.

Puasa Zaman Bebudak

SELAMAT BERPUASA. Jadikan bulan yang mulia ni sebagai kesempatan untuk kita bershopping pahala banyak-banyak. Elakkan pembaziran. Objektif puasa kita tak kesampaian kalau kita membazir lebih daripada selain bulan puasa. Jalani bulan Ramdhan ini dengan kesederhanaan. Nafsu kita cuma perlu dikawal, bukan dikekang. Walaupun perlu menahan diri daripada lapar dan dahaga, kita masih bersahur dan berbuka.

Dah dekat-dekat nak puasa ni. Teringat pula aku kenangan berpuasa zaman budak-budak dulu. Apa kata kalau bulan puasa ni kita share pengalaman berpuasa masa lepas? Aku ada beberapa pengalaman lawak yang aku ingat dulu pernah buat...

1. Kumur sambil minum. Aku buat benda ni masa kat sekolah rendah dulu kalau tak tahan haus. Mula-mula aku tanya cikgu kalau kumur batal puasa ke tak? Cikgu kata tak batal. So aku pun pergi toilet, kumur-kumur air paip. Air masuk penuh satu mulut, tapi yang keluar balik cuma separuh je. Separuh lagi tak tau pergi mana. Hehehe

2. Perut kat lantai. Masa tu aku belum sekolah lagi. Terdengar kat radio, ada orang kata kalau nak tahan lapar letak perut kat lantai simen. Sejak hari tu, waktu nak berbuka je sure aku selak perut dan meniarap atas lantai simen. Macam dah lapar sangat la tu.

3. Nangis. Masa umur 6 tahun aku puasa setengah hari je. Suatu hari tu mak aku suruh puasa penuh sebab adik perempuan aku pun nak puasa juga. Malu beb kalau adik boleh puasa. Sekali aku try, tak tahan haus. Petang tu aku nangis pukul 6 petang. Dah nak berbuka pun. Tapi aku minum juga. Adik aku tengok je kan. Malu beb.

Lepas ni kalau aku teringat lagi cerita-cerita baru, kita share ok. Budak yang menangis tak tahan puasa tu ialah di sebelah kanan dalam gambar di atas... hehehe

0 Komen: